Доступність посилання

ТОП новини

Щодо газово-тарифної «лихоманки»


Тарифи на тепло для українців можуть бути в два рази менші – Тимошенко. Не буду сперечатись з Юлією Володимирівною. Вона є знавцем №1 на газовому ринку

(Рубрика «Точка зору»)

Останнім часом дуже багато уваги приділяється питанням формування цін і тарифів на житлово-комунальні послуги. До речі, тільки визначення цін і тарифів, а не формування зваженої, економічно-обґрунтованої політики ціноутворення. Нові «реформатори» вважають, що це функція ринку. Державні інституції фактично усунулись від цього через реорганізацію відповідних підрозділів у Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України та Державної цінової інспекції.

Висловлювання голови фракції «Батьківщина» Юлії Тимошенко: Тарифи на тепло для українців можуть бути в два рази менші. Про це в перебігу засідання парламенту заявила народний депутат, лідер фракції «Батьківщина» Юлія Тимошенко. «На базі роботи робочої групи ми з’ясували, що у нас не просто вистачає свого газу для населення, у нас є його профіцит. Таким чином, тарифи можуть бути нижчі у два рази, тому що газ вітчизняного видобутку є в два рази дешевшим. Треба розібратися з цим, щоб люди не проклинали всю владу, з Кабміном і парламентом, за необґрунтоване підвищення тарифів», – заявила Тимошенко.

Не буду сперечатись з Юлією Володимирівною. Вона є знавцем №1 на газовому ринку. Може, й менші. Але тарифи – це похідна від політики влади (будь-якої) на газовому ринку та антимонопольної політики, яка має здійснюватись Антимонопольним комітетом України.

У відповідності до фактичного балансу надходження та розподілу природного газу по Україні за 2014 рік обсяг природного газу власного видобутку становить 20 525,02 мільйона кубічних метрів. Обсяг газу, що споживає населення, за даними балансу, становить 15 051,75 мільйона кубічних метрів.

Позиція голови фракції «Батьківщина» ґрунтується на збереженні традиційної методології формування цін на природний газ для населення. Суть цієї методології полягає в існуванні двох різних ринків природного газу та відповідно двох різних цін, які формуються на цих ринках.

Довідка. Перший ринок – це ринок природного газу власного видобутку, де ціна газу як товару станом на 1 березня 2015 року в середньому становить 500 грн./тис.куб.м. та кінцева ціна природного газу може не перевищувати 1200 грн./тис.куб.м.

Другий ринок – це ринок імпортного природного газу, на якому ціна газу як товару станом на 1 березня 2015 року становить 8900 грн./тис.куб.м. та кінцева ціна природного газу може не перевищувати 11 391,12 грн./тис.куб.м.

У країні, де існує два ринки природного газу і, як наслідок, дві ціни на природний газ для різних споживачів, ймовірність існування корупційних схем дуже велика. Також існування двох ринків природного газу не відповідає положенням Європейської енергетичної Хартії.

Крім того, формування цін на природний газ для населення виключно із обсягів природного газу власного видобутку ведуть до:

  • недофінансування виробничих програм зі стабілізації та нарощування видобутку вітчизняного природного газу, і як наслідок, падіння його видобутку;

Довідка.Відповідно до фактичного балансу надходження та розподілу природного газу по Україні обсяг природного газу власного видобутку за 2014 рік зменшився в порівнянні з 2013 роком на 1 млрд.куб.м.

  • відсутності стимулів до економного споживання природного газу;
  • зловживань нецільовим використанням природного газу за «пільговою» ціною;

Довідка. Майже 6 млрд.куб.м. природного газу видобуто за договорами про спільну діяльність та розподіл продукції, які в подальшому реалізуються в промисловості. Загальний обсяг реалізації природного газу промисловості за 2014 рік становить 15,7 млрд.куб.м. природного газу.

  • необхідності збереження низьких цін на природний газ для житлово-комунального господарства. Притому що ресурс газу для ЖКГ формується за рахунок імпортного газу. Як наслідок, хронічний дефіцит НАК «Нафтогаз».

Висновок

Необхідність створення єдиного ринку природного газу очевидна, проте для зменшення соціальної напруги та збалансування втрат державного бюджету на пільги та субсидії малозабезпеченим верствам населення, можливо, було б доцільно сформувати ціну природного газу єдиного ринку як середньозважене цін імпортного газу та газу власного видобутку.

Основними перевагами створення єдиного ринку природного газу будуть:

– мінімізація впливу підвищення цін на імпортний природний на ціни на природний газ для всіх категорій споживачів;

– фінансова стабілізація НАК «Нафтогаз України» шляхом акумулювання достатнього обсягу ресурсів природного газу по економічно-обґрунтованих цінах. Однак найбільш доцільним у даний час є ліквідація даної компанії.

– збереження достатнього рівня прибутковості газовидобувних підприємств для подальшого їх розвитку.

Ідея щодо формування середньозваженої ціни на природний газ успішно працює в світі, наприклад, у Єгипті.

У результаті впровадження єдиного ринку природного газу реалізація природного газу споживачам, в тому числі промисловості, може здійснюватися за цінами на рівні майже 4,5 гр./тис.куб.м., що в свою чергу підвищить конкурентоспроможність вітчизняної промисловості.

Довідка. Падіння промислового виробництва у січні-квітні 2015 року стосовно до аналогічного періоду минулого року становить 21,5 відсотка.

Із урахуванням зазначеного здається зрозумілим, що теперішні тарифи є політичними, а не економічно обґрунтованими. Уряд пішов шляхом єдиної ціни, яку, до речі, підтримали і представники Міжнародних фінансових організацій. У цілому, це правильний шлях, але не в теперішніх умовах розвитку України.

За підсумками першого півріччя тарифи і нормативи мають бути переглянуті. За нашими оцінками, теперішні тарифи на газ завищені більш як на 100%, нормативи на газ и тепло – як мінімум у 1,5 рази.

Богдан Данилишин
Богдан Данилишин

Богдан Данилишин професор Національного економічного університету імені Вадима Гетьмана

У тексті збережені виділення, зроблені автором.

Думки, висловлені в рубриці «Точка зору», передають погляди самих авторів і не конче відображають позицію Радіо Свобода

ВИБІР ЧИТАЧІВ

XS
SM
MD
LG